Saturday 1 August 2009

A Visit to Yayasan Al-Jenderami

This morning I was out of the house at the crack of dawn to catch a 7.00 a.m. bus to Yayasan Al-Jenderami to attend the Majlis Memperingati Ummul Mukminin Sayidatina Khadijah Al-Kubro with friends from LKPI.

A little background from Wikipedia:

Yayasan ini ditubuhkan pada 23 Jun 2003 di bawah Akta Syarikat 1965, Company Limited Guarantee and Not Having A Share Capital. “Dikecualikan daripada cukai pendapatan di bawah seksyen 44(6), Akta Cukai Pendapatan 1976. Ruj : LHDN.01/35/42/51/179.6-5583”

YAYASAN AL-JENDERAMI sebuah yayasan bantuan kemanusiaan yang berfungsi sebagai badan bukan kerajaan (NGO) yang membantu serta menolong umat islam tidak kira dalam mahupun luar negeri seperti Indonesia, Kampuchea serta yang lain. Ianya terletak dan beroperasi di Kampung Baru Jenderam Hilir, Dengkil di dalam daerah Sepang.

Yayasan ini telah menjalankan kerja-kerja amal dan kebajikan lebih daripada 15 tahun, yang mana sebelum ini hanya bergerak di bawah sebuah kampung yang diasaskan dan didiami oleh bekas-bekas kakitangan UDA (Perbadanan Pembangunan Bandar). Tujuan yayasan ini ditubuhkan adalah untuk turut serta dan sama-sama membantu merealisasikan wawasan kerajaan di dalam memberi perkhidmatan kepada masyarakat Malaysia.

Yayasan ini diasaskan oleh As-Syeikh Hj. Mohd. Hafidz b Selamat dan diterajui oleh Hj. Abu Bakar b Abd. Aziz sebagai Pengerusi dan dibantu oleh Ahli Lembaga Pengarah dan barisan Ahli Pengurusan.Alamatnya ialah Kompleks Yayasan Al-Jenderami, Lot 4029, Lorong Aman,Kampung Baru Jenderam Hilir, 43800 Dengkil.

Pada bulan Mei 2005, Ijtima' Ulama Sekolah Pondok Senusantara dianjurkan di sini. Yayasan ini telah mengadakan sekolah pondok di sini.


The Yayasan Complex houses an orphanage, residential units for warge emas, a masjid, a co-op, study areas, home-stay facilities, and a hotel. The grounds are clean and welcoming, and the occupants and staff very friendly.

This article from Ikan Tongkol captures the essence of Yayasan Al-Jenderami.


Below the accounts of three resident warga emas of the Yayasan.


4 comments:

Saya... said...

Nice to know this...yayasan Al-khadeem also has something like that untuk anak yatim..dunno if they have a nursing home type facility untuk org tua2 yg need 24/7 care...sekarang ramai kat tempat non-muslim, tak terjaga

Zendra-Maria said...

One of my lady friends have resolved to move to Al-Jendrami to live out her years in learning once her children are independent. Many buy Al-Jenderami land just outside the Complex and build houses there for the proximity.

Nice to know about Al-Khadeem too. Must go check it out.

everjihad said...

sangat rindu dengan madrasah jenderam. I used to keep on following the pengajian since I was born(as my parents has been the jemaah).

I've been grew up with jenderam for almost 20 years. =)

miss the place very much! masha Allah

Zendra-Maria said...

everjihad, how fortunate for you to have grown up in the light. Missing Jenderam can be your source of strength too. Teruskan usaha... Insya Allah berjaya